Ga naar de inhoud

CV’s: Kathelijn, Jeroen en Herman

    Kathelijn van de Loo

    Kathelijn van de Loo werd geboren in een muzikale familie. Ze zong voordat ze praatte en kroop als peuter onder de vleugel waarop haar moeder zat te spelen. Van haar kreeg ze vanaf haar achtste jaar pianoles. Ze ontdekte de wereld achter de noten, en wist: dit is mijn wereld. In haar tienerjaren kreeg ze les van Julia Wasowicz, een uit Polen afkomstige leerlinge van de invloedrijke Jan Wijn in Amsterdam. Zo kwam ze al jong op hoog niveau, studeerde Bach, Chopin, Mendelssohn, Debussy, Bartók.

    Na de vooropleiding aan het Haags Conservatorium ging ze naar het Brabants Conservatorium in Tilburg (opleiding docerend en uitvoerend musicus, hoofdvak piano), met als docenten Paul Komen, Bart van de Roer en  Jan Gruithuyzen. Ze viel op door haar heel eigen gevoelige spel en sloot haar opleiding glansrijk (waardering 9) af. Ze volgde vele masterclasses, bij o.a. Jan Wijn, Igor Roma, Ronald Brautigam, het Storioni Trio, Klára Würtz, Dmitri Ferschtman, Arno Bornkamp. In Parijs kreeg ze lessen van Eugen Indjic, in Portugal volgde ze een masterclass van twee weken bij Maria João Pires, een ervaring die een blijvend stempel op haar spel heeft gedrukt.

    Kathelijn was finaliste bij het Prinses Christina Concours en het Grachtenfestival Concours, soleerde in het Vijftiende Pianoconcert van Mozart en haar geliefde Vierde Pianoconcert van Beethoven. Ze werkt graag samen met verwante geesten, in klassieke en hedendaagse muziek, vrije improvisatie en poëzie. Zo speelt ze kamermuziek met het Decomble Trio, jazz met haar band Westpoint Jazz en de voorstelling ‘Landschappen en Inspiraties; omzwervingen met Jean Sibelius’ samen met dichter Herman Coenen. Ze houdt van experimenteren en zet avontuurlijke stappen in haar eigen improvisaties. Bij dit alles is ze een toegewijd en inspirerend pianodocente met leerlingen van verschillende leeftijden en begeleidt op de piano jonge musici bij concoursen en concerten.

    Jeroen van Vliet

    De muziek van pianist Jeroen van Vliet, winnaar van de Buma Boy Edgrasprijs 2014, is persoonlijk, herkenbaar en expressief. 

    Zowel in kleine als in grotere bezettingen (MoonTrio, Ogu, duo Mete Erker, Zeeland Suite Revisited) genereert hij muziek met een grote intensiteit en intimiteit, waarbij de synergie met de andere spelers tastbaar is. 

    Hij speelt daarnaast in de groepen van Eric Vloeimans (Levanter), Margriet Sjoerdsma Odelion XL, Afra Mussawisada, Gulli Gudmundsson, Angelo Verploegen en vele anderen. 

    Hij bracht tot dusver 16 cd’s uit, waaronder begin 2014 het geprezen piano-solo-album ‘Wait’. 

    Hij is te horen op nog zo’n 60 andere cd-produkties. De laatste jaren tourt hij regelmatig in het buitenland, werkt hij aan muziek voor dans en theater en sinds 2020 maakt hij deel uit van de Markus Stockhausen Group.  

    Herman Coenen

    Herman Coenen (1946) begon al vroeg met schrijven. Op zijn tiende won hij een opstelwedstrijd. Hij zat in de redactie van het schoolblad en later in die van het universiteitsblad. Zijn eerste fascinatie was de verhalende Middeleeuwse poëzie. Later zou hij zichzelf herkennen in de troubadours uit het oude Europa. Maar eerst maakte hij zijn weg door de menswetenschappen. Hij studeerde sociologie in Tilburg, met sterke accenten in psychologie, geschiedenis, culturele antropologie en filosofie. In 1980 promoveerde hij cum laude op zijn dissertatie ‘Diesseits von subjektivem Sinn und kollektivem Zwang’ over de lichamelijkheid in het sociale proces. Vanaf 1970 doceerde hij aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg, publiceerde tal van artikelen en gaf lezingen in vele landen, evenals op de wereldcongressen sociologie in Uppsala (1978) en Mexico City (1982). Als hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht (1989 – 2000) zocht hij een integratie van wetenschap, kunst en spiritualiteit. Over dit laatste schreef hij ‘Dit wonderlijke leven. Ontmoetingen met Marieke de Vrij’ (De Vrije Mare, 2004). Intussen ontwikkelde zich zijn poëzie en volgde hij cursussen in mime, stemwerk en voordracht.

    Zijn gedichten en prozaminiaturen liggen dicht bij proza., steeds tastend naar het mysterie van ons bestaan. Ze verschenen in literaire bladen als Kruispunt, Kreatief, Tirade, Yang, De Revisor, Brabant Cultureel, in bloemlezingen (Davidsfonds, Leuven), in Querido’s Poëziespektakel (Querido, Amsterdam, 2010 t/m 2012), in ‘Dichter.’ (Plint, Eindhoven 2018 t/m 2024) evenals in de Poëziekalenders 2021 t/m 2024 van dezelfde uitgever. Bundels: ’Van huis’ (Brandon Pers, Tilburg, 1998); ‘Naden/Seams’ (Trobador, Tilburg, Proforma, Rotterdam, 2001); ‘Tegen de keer’ (Liverse, Dordrecht, 2016). Duo-cd’s met pianist Jeroen van Vliet: ‘Alleen nog maar de zon schilderen’ (2005) en ‘Tegen de keer’ (2016); en met liedkunstenares en gitariste  Sandra Coelers: ‘Origem’ (2022).

    Als verhalenverteller maakt Herman solotheater waarin mime en muziek (op concertina) een eenheid met zijn gedichten vormen. Ook geeft hij workshops rond levensverhalen, poëzie schrijven en lichaamsbewustzijn. Hij begeleidt uitvaarten, en biedt in persoonlijke gesprekken steun bij de zoektocht naar zelfkennis en creativiteit. Momenteel treedt hij op met zijn poëzie in het programma ‘Landschappen en Inspiraties; omzwervingen met Jean Sibelius’ samen met pianiste Kathelijn van de Loo.

    Op 6 februari 2022 was hij te gast bij het tv-programma De Verwondering, in gesprek met Annemiek Schrijver over wat hem in zijn leven en werk inspireert.

    >> terug naar Klassiek Uitje #2 – Randen van Licht