Wij, Jozef en Judith van der Aa – Hagenberg, zijn rond 2012 met ‘Bon Artz’ begonnen. Oorspronkelijk was het idee om meer “muzikaal erfgoed” op het podium te laten horen. Dit artikel is een toelichting op onze identiteit.
Wat is ‘Bon Artz’?
De term ‘Bon Artz’ staat voor authentieke muziek of liedjes die voor velen de moeite waard zijn, maar je niet zo vaak meer LIVE tegenkomt. Hierbij kun je denken aan tijdloze akoestische muziek of traditionele podiumkunst, bijvoorbeeld kleinkunst. Bijvoorbeeld: muziek uit de streek, van vroeger, bijzonder of authentiek. Vaak op kleinschalige bijeenkomsten gebracht.
Beleving
Tegelijk staat ‘Bon Artz’ voor een beleving: naast de inhoud vinden wij ook het decor waarin men het moment beleeft van belang. Thema’s als kwaliteit, aandacht en kleinschaligheid vinden we daarbij belangrijk. Het live uitvoeren van muziek mag voor ons op een bepaalde ‘Bon Artz’-manier gebeuren: op goedverzorgde, kleinschalige bijeenkomsten en met aandacht voor alle aanwezigen.
Van hobby naar organisatie
We zijn zelf geen professionals maar slechts goedbedoelende amateurs. Dat weerhield ons er niet van om veel tijd en energie te besteden aan een muzikale hobby’s. In de loop der tijd werd onze inzet wat serieuzer. We wilden nieuwe dingen maken, opzetten, uitbrengen, promoten – levendig houden voor nu en de toekomst. Dit mondde uit in de meer serieuze organisatie van vandaag de dag.
We waren op de eerste plaats enkele jaren uitvoerend bezig en probeerden daarmee publiek te bereiken. Daarnaast verrichtten we ondersteunende en coördinerende taken bij verschillende initiatieven. Met tijd en energie, naast ons werkende bestaan, probeerden we steeds iets verder te gaan en resultaat te bereiken.
Op enig moment hebben we besloten alles meer gestructureerd aan te pakken. Het idee van een stichting met een breed gedragen doel was geboren: “Stichting Bon Artz – voor podiumkunst en muzikaal erfgoed”.
Waaruit bestaat onze identiteit?
Inhoudelijk zijn we het liefst bezig met ‘muzikaal erfgoed’, waaronder de meer traditionele muziekstijlen. Wij vinden dat er nogal wat aanbod is van elektronische muziek, DJ’s en pop/rock coverbands. Daarentegen is er minder aanbod van verfijnde of traditionele muziek, althans in het amateurcircuit. Stichting Bon Artz wil dat geluid juist prominenter laten klinken.
Om dit beter toe te lichten volgt een tabel met onze interesses en muziekstijlen:
Verfijning
Muziek mag van ons enige verfijning hebben. Binnen bovenstaande genres, hebben we de meeste aandacht voor echte pareltjes. Bijvoorbeeld uit de Nederlandse kleinkunst geschiedenis.
Ter illustratie: een grappig lied als ‘Ballonnetje’ uit een show van Toon Hermans valt binnen onze interesses, maar de ‘Vogeltjesdans’ niet. Akoestische instrumenten hebben onze voorkeur, maar als het de muzikaliteit ten goede komt kan elektronisch ook heel mooi zijn.
Daarnaast zijn we ook veel bezig met muziek of podiumkunst met cultuurhistorische waarde binnen onze regio. Bijvoorbeeld Brabantse of Bikse liederen die in de vergetelheid kunnen raken, zodra de schrijver of originele vertolkers ons zouden ontvallen. Hierin komt ons “erfgoed” aspect naar voren.
Beleving en ‘Komfort’
Naast de inhoudelijke aspecten vinden wij de beleving van een ‘live’ moment van groot belang. Kwaliteit zit vaak in de details. Daarom geven we speciale aandacht aan de persoonlijke behoeften van publiek én artiest.
We proberen de zaken eromheen zo te verzorgen, dat iedereen zich prettig en comfortabel voelt. Als alle details samenkomen in het moment dan spreken we van: Komfort met een grote ‘K’.
Hoe werken wij?
Onze podiumkunst ervaring willen we gebruiken om bij te dragen aan het culturele aanbod. We proberen ook anderen te helpen met creëren, te behouden of voort te zetten. Hiervoor zijn we steeds op zoek naar aanknopingspunten, vooral in ons eigen Hilvarenbeek.
Samenwerking
We zetten sterk in op samenwerking met andere cultuurmakers om nieuwe dingen te realiseren en meer mogelijk te maken. Alleen kunnen we niet veel voor elkaar krijgen. Mensen die zelf ook creëren of activiteiten willen neerzetten zijn goede partners voor ons. De bedoeling is dat we gaandeweg ons creatieve netwerk uitbreiden.
Middelen verzamelen
Een ander bestaansrecht van Stichting Bon Artz als organisatie is dat je dan makkelijker middelen kunt verzamelen dan als individu. Zo hebben we een kas die we af en toe spekken door betaalde optredens. Daarnaast bieden we Diensten aan en verkopen ‘Mereltjes‘. We zoeken actief naar inkomstenbronnen voor de stichting en vullen het budget soms aan uit eigen middelen. Hiermee kunnen we om de zoveel tijd een klein budget inzetten om iets moois te doen, bijvoorbeeld het organiseren van een voorstelling met betaalde artiesten.
We hebben een kleine technische inventaris aangelegd met licht- en geluidsapparatuur. Daarmee kunnen we zelfstandig een klein podium verzorgen.
Voor wie is het bedoeld?
We beseffen dat we door onze muziekstijlen, bijvoorbeeld niet meteen jeugd zullen aanspreken. Toch willen we ons publiek zo groot mogelijk houden. Het gaat er om, podiumkunst zo breed mogelijk te promoten. Jong en oud, iedereen is welkom.
Als we aan de hele Stichting Bon Artz een leeftijdscategorie zouden moeten verbinden dan is die breed: ca. 35 – 75 jaar. De meeste van onze activiteiten vallen binnen de groep 40 – 65 jaar.
Brug slaan tussen doelgroepen
Ons streven is om een brug te slaan tussen verschillende doelgroepen, leeftijden, ondernemers, verenigingen, particulieren, artiesten en publiek. Dit alles om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van authentieke muziek, nu en in de toekomst!